رفتن به بالا
  • شنبه - ۲۳ اسفند ۱۳۹۹ - ۲۳:۱۶
  • کد خبر : ۴۵۰
  • مشاهده :  41 بازدید
  • چاپ خبر : آموزش در فضای مجازی؛ فرصت یا تهدید؟!

آموزش در فضای مجازی؛ فرصت یا تهدید؟!

قسمت اول|معلم آموزش‌گری است که همچون بازی‌گری حرفه‌ای، در تدریس خود به ایفای نقش می‌پردازد. این جلوه از شغل معلمی، اخیراً با توسعه آموزش مجازی، اهمیتی مضاعف یافته است. بنابراین شناسایی و بررسی فرصت ها و تهدیدهای آموزش در فضای مجازی و نقش اولیاء و معلمین و دانش آموزان ضرورتی بنظر می رسد تا در […]

قسمت اول|معلم آموزش‌گری است که همچون بازی‌گری حرفه‌ای، در تدریس خود به ایفای نقش می‌پردازد. این جلوه از شغل معلمی، اخیراً با توسعه آموزش مجازی، اهمیتی مضاعف یافته است. بنابراین شناسایی و بررسی فرصت ها و تهدیدهای آموزش در فضای مجازی و نقش اولیاء و معلمین و دانش آموزان ضرورتی بنظر می رسد تا در شرایط اپیدمی کرونا و تغییر در نحوه آموزش از حضوری به غیرحضوری (مجازی) بتوانیم تصمیمات درستی را اتخاذ نماییم.
اجرای زنده تدریس چه به صورت حضوری و چه برخط، همانند ایفای نقش در صحنه تئاتر است و آماده‌سازی قطعات درسی برون‌خط، مشابه تولید یک فیلم سینمایی به منظور اکران بر پرده است. معلم خوب می‌داند که پیکان نقدها بر کار وی همیشه وجود دارد و مخاطب ریزبین، گرچه ایرادات موجود در اجرای نمایش حضوری و برخط را می‌پذیرد، با این حال نمی‌تواند به دیده اغماض در آثار برون‌خط وی بنگرد. آموزش مجازی موجب شده که کلاس درس در زیر ذره‌بین نقد مخاطبان محلی، ملی و بین‌المللی قرار گیرد و از این روست که محصولات علمی یک معلم، پخته تر می‌گردد و قوام می‌یابد.
در شرایط کرونایی حال حاضر معلم و دانش آموز باید به ایفای نقش جدید خود بدرستی بپردازند. محدود شدن فضا باید موجب تغییر در روشهای قبلی آموزش شود. مسلما شرایط حال حاضر فرصت ها و تهدیداتی را به ارمغان آورده و چنانچه با شناخت کافی نسبت به آن برخورد نشود تهدید، و درصورت برخورد کارشناسی و صحیح فرصتی است که می توان از شرایط حاضر استخراج نمود. گفتنی است بنظر می رسد فرصتی که در تهدیدهاست در خود فرصت ها نیست! اگر کرونا تهدیدی برای نظام آموزشی است و در آن اخلال بوجود آورده؛ می توان با روشی منطقی و نوین از دل این تهدید، فرصتی ناب را جست.

فرصتی که در تهدیدهاست در خود فرصت ها نیست! اگر کرونا تهدیدی برای نظام آموزشی است و در آن اخلال بوجود آورده؛ می توان با روشی منطقی و نوین از دل این تهدید، فرصتی ناب را جست

مزایا و معایب آموزش برخط در دوبخش سخت افزاری و نرم افزاری قابل بحث است که باید با کار کارشناسی با آن مواجه شد. در بُعد سخت افزاری تهیه تلفن همراه هوشمند، تبلت و دسترسی به شبکه گسترده اینترنت جزء مهمترین لازمه های ابتدایی در یادگیری برخط است که نگاه ویژه مسئولین، خیرین و متولیان امر را می طلبد. در بُعد نرم افزاری نیز نیازمند نگاه نقدسازنده و خلاقانه علمای تعلیم و تربیت، کارشناسان و مشاورین آموزشی و محتوایی هستیم تا با نظارت بر میزان عملکرد و بازده محتواهای تولید شده آموزشی، موجب کیفیت آموزش شوند. بُعد نرم افزاری دارای اهمیت ویژه ای است و چنانچه در اجرای آن کوتاهی صورت بپذیرد تبعات جبران ناپذیری را بدنبال خواهد داشت.
اکنون که آموزش مجازی سبب شده تا معلمان از نگاه شاگردان خود محروم گردند، فرصت مناسبی است تا به شیوه‌ای خلاقانه، روش‌هایی را برای اطلاع از نگاه مخاطبان خود ابداع نمایند. خلاقیت در محرومیت رخ می‌دهد. این باوری است که عمیقاً بدان معتقدیم. آموزش مجازی محرومیت‌های بسیاری را برای معلمان در امر آموزش و به خصوص در مقوله پرورش به وجود آورده است. با این حال زمینه مناسبی نیز برای بروز خلاقیت‌ها مهیا شده است.

فرصت مناسبی است تا به شیوه ای خلاقانه، روش هایی را برای اطلاع از نگاه مخاطبان خود ابداع نمایند. خلاقیت در محرومیت رخ می دهد. این بدان ًباوری است که عمیقا معتقدیم


راه حل مشکلات سخت، معمولاً بیرون از جعبه‌ای است که مشکلات در آن قرار دارد. اگر ما بخواهیم مشکل آموزش مجازی را به وسیله توانایی‌هایی که به طور معمول در آموزش مجازی مورد بحث واقع می‌شوند حل کنیم، لزوماً نتیجه قابل اعتنایی حاصل نخواهد شد و نیازمند کار کارشناسی بیشتر از معمول می باشد.
موارد مذکور در سه بخش معایب، مزایا و راهکارهای آموزش مجازی مورد بحث می باشد که به آنها خواهیم پرداخت.
ادامه دارد…

اخبار مرتبط